روانشناسی سبک های روانشناسی

در این وبلاگ تلاش می شود مطالب مختلف درباره سبک های روانشناسی از قبیل سبک های یادگیری ، سبک های تفکر ، سبک های فرزند پروری ، سبک های هویت ، سبک های زندگی ، سبک های ازدواج و ... اطلاع رسانی گردد .

روانشناسی سبک های روانشناسی

در این وبلاگ تلاش می شود مطالب مختلف درباره سبک های روانشناسی از قبیل سبک های یادگیری ، سبک های تفکر ، سبک های فرزند پروری ، سبک های هویت ، سبک های زندگی ، سبک های ازدواج و ... اطلاع رسانی گردد .

یادگیری آزمایشگری فعال

شیوة یادگیری آزمایشگری فعال شامل توانایی انجام امور ، خطر کردن ( ایزدی و محمدزاده ادملایی ، 1386 ) و تأثیر گذاشتن بر دیگران از راه عمل است ( هاشمی و لطیفیان ، 1390 ) . یادگیرندگانی که شیوة یادگیری آزمایشگری فعال را ترجیح می دهند ، افرادی هستند که بر کاربرد عملی به عنوانِ نقطة مقابل فهم اندیشمندانه و توجه عمل گرایانه به چگونگی انجام کارها به عنوانِ نقطة مقابل آنچه حقیقت مسلم فرض می شود ، تأکید دارند ( احمدی و خضری ، 1385 ) . در شیوة آزمایشگری فعال ، فرد از طریق انجام دادن کارها موفق به کسب یادگیری می شود ( امینی و همکاران ، 1390 ) .همین طور گرایش به آزمایشگری فعال بر درگیر شدن با تجربه ها و رفتارهای بی واسطه و فوری در موقعیت های انسانی و پذیرش مخاطرات تمرکز دارد . یادگیرنده در این شیوه ، شکل فعالی به خود می گیرد و به جای تعمیق و فهم صرف مفاهیم و وقایع ، فرد یک رویکرد فعال و علاقه ای حقیقی به کار خواهد داشت ( احمدی و خضری ، 1385 ) .

کسانی که شیوة یادگیری آزمایشگری فعال را ترجیح می دهند ، بر کاربردهای عملی ، تأثیرگذاری فعالانه و تغییر موقعیت ها تأکید دارند ، توجه چندانی به درک منفعلانة پدیده ها ندارند ، از کامل کردن کارهای خاص لذت می برند ، دستیابی به اهدافشان خطرپذیرند ، مایلند بر محیط پیرامون خود تأثیر بگذارند و بازخورد رفتارشان را هم دریافت کنند . براین اساس معلم می تواند به چنین دانش آموزانی تکالیف عملی بیشتری ، مثل انجام آزمایش های عملی توسط دانش آموزان به جای توضیح تئوری و منفعلانه آنها در کلاس درس ارائه کند  ( رودباری و حسینچاری ، 1388 ) .

این بعد توان فراهم‌آوری اسباب کار، ریسک و تأثیرگذاری در افراد و وقایع را در طول عمل شامل می‌شود. در این مرحله، یادگیری شکلی فعال می‌یابد، یعنی به‌صورت تجربه کردن برای تأثیرگذاری و تغییر موقعیت درمی‌آید. همچنین، فرد صرفاً موقعیت را مشاهده نمی‌کند، بلکه علاقه‌ای واقعی و روی‌آورد فعالی به مسئله دارد. آزمایشگری فعال را می توان معادل فعل انجام دادن یا Doing دانست ( meraatpack.com ، 25/07/1390) 


نقل از : http://jafarhashemlou.blogfa.com

یادگیری مشاهده تأملی

شیوة مشاهدة تأملی بر مشاهدة تحقیق پیش از داوری ( ایزدی و محمدزاده ادملایی ، 1386) دیدن امور از زوایای مختلف و جستجو برای کسب معانی استوار است ( هاشمی و لطیفیان ، 1390). به زبانی دیگر افراد برخوردار از شیوة مشاهدة تعاملی اطلاعات را از زوایای مختلف بررسی کرده ، و از طریق ادراک یاد می گیرند ( امینی و همکاران ، 1390) .

این بعد مشاهده دقیق قبل از قیاس و قضاوت، نظاره چیزها و اشیاء از جنبه‌های مختلف و جست‌وجوی مفاهیم و معنای چیزها را دربرمی‌گیرد. بیش‌تر اندیشه‌ها و موقعیت‌ها را از دیدگاه‌های متفاوت درک می‌کند . وی به عینیت، حوصله و قضاوت دقیق متکی است، ولی الزاماً اقدامی انجام نمی‌دهد. همچنین، فرد برای تشکیل عقاید خود به افکار و نظریه‌ها مراجعه می‌کند . مشاهده تاملی را می توان معادل فعل تماشاکردن یا Watching دانست ( meraatpack.com ، 25/07/1390) .


نقل از : http://jafarhashemlou.blogfa.com

سبک یادگیری همگرا یا هنجار پذیر

سبک یادگیری همگرا یا هنجار پذیر از ترکیب دو شیوة یادگیری مفهوم سازی انتزاعی و آزمایشگری فعال ایجاد می شود . افراد سبک همگرا به استدلال منطقی و مباحثه استقرایی علاقه دارند ( پازارگادی و طهماسبی ، 1389 ) . افراد با سبک همگرا در حل مسائل ، تصمیم گیری و کاربرد عملی ایده ها ، موفق تری هستند و دانش را با یک روش خاص از طریق استدلال فرضی- قیاسی ، سازماندهی می کنند که می تواند بر حل مسئله خاص متمرکز شود ( یزدی ، 1388 ) و گرایش به حل مسئله و یکپارچه سازی اطلاعات و تبدیل اطلاعات به فعالیت عملی ( امینی و همکاران ، 1390 ) و به روابط اجتماعی و بین فردی بی علاقه اند ( خاکسار بلداجی ، 1384 ) ترجیح می دهند با اشیاء کار کنند تا رویارویی با انسان ها ( امینی و همکاران ، 1390 ) طبق نظریة هالند خصوصیات این افراد با ویژگی های تیپ شخصیتی جستجوگر همسو است . جستجوگران افرادی منتقد ، دقیق ، کنجکاو ، تحلیل گر ، منطقی ، کناره گیر هستند ، که برای ایده ها ارزش قائل هستند ( یزدی ، 1388 ) . و دیدی جزئی نگر دارند(خاکسار بلداجی ، 1384) وتیپ شخصیتی افرااین افراد برون گرا و متفکر است ( mobtakeran.com، 25/07/1390) آنها غیر هیجانی و علایق محدودی دارند ( قاسمی و همکاران ، 1388 ) .

افراد همگرا بیشترین توانایی را در کاربرد عملی اندیشه ها و نظریه ها داشته و از آنها لذت می برند  و می توانند از طریق فکر کردن روی موضوعات و انجام آن فعالیت ها به صورت عملی بیاموزند ( معیاری و همکاران ، 1388 ) . آنها ترجیح می دهند با مسائل فنی سروکار داشته باشند ، نه مسائل اجتماعی و بین فردی . همچنین ، این افراد استدلال فرضی – قیاسی را به کار می گیرند و با مشکلات خاص روبه رو می شوند . گفتنی است که سبک یادگیری همگرا در مشاغل تخصصی و فناوری نقش مؤثری ایفا می کند ( امامی پور و شمس اسفندآباد ، 1389 ) .

یادگیری در یافتن موارد استفادة عملی برای اندیشه ها و نظریه ها کار آمدند ( حسینی نسب و همکاران ، 1385 ) ، و بکاربردن عملی عقاید و نظرات ، ترکیب کردن نظریه و عمل ، مصمم و با اراده ، لذت بردن از حل یک مسئله به روش منطقی ، علاقه به آزمایش کردن فرضیه ها و نظرات قبل از قبول قطعی آنها ، توانایی استفاده از مهارت ها و تفکر در مورد مسائل و موضوعات ، تمرکز واضح و روشن بر مسائل ویژه و تخصصی ، توانایی برای پی بردن به این که در کجا یک نظریه می تواند جنبة عملی داشته باشد ، حرکت از جزئیات به کلیات ، تفکر و ژرف اندیشی عمیق و علاقه به کار در تنهایی و خلوت ، هدف گزینی و ایجاد طرح های عملی ، تفکر راهبردی یا استراتژیک ، انجام به موقع کار و زمانبندی دقیق ، مشاهده و یادداشت برداری دقیق و منظم ، بخاطر اینکه در عمق یک موضوع یا در مطالعه غرق شده و فرو می روند به سادگی دچار حواس پرتی نمی شوند . افراد دارای این سبک علائق فنی و موشکافانه دقیقی دارند و در رشته های فنی و مکانیکی توانایی خوبی از خود نشان می دهند ( همایونی و عبداللهی ، 1382 ) . یعنی در کارهای تخصصی و تکنولوژی ( فناورانه ) موفق اند ( سیف ، 1380 ) چون افراد همگرا ، با ویژگی دستکاری کردن اشیاء ، تجزیه و تحلیل منطقی عقاید ، برنامه ریزی و یادگیری از راه تفکر مشخص می شوند ( همایونی و همکاران ، 1385 ) .

افراد با این سبک یادگیری بیش ترین توانایی را در کاربرد عملی اندیشه ها و نظریه ها دارند و در حل مسائل و تصمیم گیری براساس راه حل هایی که برای آنها می یابند توانا هستند ، ترجیح می دهند با تکالیف فنی سروکار داشته باشند تا مسائل اجتماعی و بین فردی . این افراد در موقعیت های یادگیری رسمی ، تجربة ایده های جدید ، شبیه سازی ، فعالیت های آزمایشگاهی ، و کارهای عملی را ترجیح می دهند . روش تدریس ترجیحی برای فراگیران همگرا فعالیت های برنامه ریزی شده برای یادگیری مهارت ها ، روش های حل مسئله ، نشان دادن ، دیاگرام ها و دست نوشته های استاد است . افراد با این سبک یادگیری بیش تر به کارهای فنی ، رشته های مهندسی ، طب و وکالت گرایش دارند ( احدی و همکاران ، 1388 ) . علت آن نیز این است که ، افراد همگرا با توجه به اینکه به موضوع هایی که مستلزم تفکر انتزاعی ، مهارت های تجزیه ، تحلیل ، فنی و مهندسی هستند ، علاقه دارند به سوی رشته های علوم ریاضی و فنی و پزشکی بروند تا بتوانند در این رشته ها براساس علائق خودکار کنند ( همایونی و همکاران ، 1385 ) .

این گونه افراد ترجیح می دهند که با مسائل و تکالیف فنی سروکار داشته باشند تا موضوعات اجتماعی و بین فردی ( سیف ، 1380 ) و بر این اساس در فعالیت های شغلی کار با اشیا را به کار با انسانها ترجیح می دهند ( خاکسار بلداجی ، 1384 ).

در ارتباط با معلم ، افراد همگرا معلم را به عنوان منبع اطلاعات و یک فرد متخصص ، به عنوان کسی که نظریه را با عمل پیوند می دهد و به عنوان یک تشویق کننده و سازمان دهنده می پذیرند ( همایونی و عبداللهی ، 1382 ) . و بنابر این روش تدریس ترجیحی در همگراها ، روش های نشان دادن و دیاگرام ها و دست نوشته های استاد است ( کلباسی و همکاران ، 1387 ) .


سبک یادگیری واگرا یا هنجار گریز

سبک یادگیری واگرا یا هنجار گریز از ترکیب دو شیوة یادگیری تجربة عینی و مشاهدة تأملی ایجاد می شود . افراد سبک واگرا تمایل به مشاهده تا انجام عملی کار دارند . اطلاعات را جمع می کنند و با تصور ذهنی سعی در حل مشکل دارند . در گروه مشارکت کرده و با ذهن باز به بحث گوش داده و بازخورد دریافت می کنند ( پازارگادی و طهماسبی ، 1389 ) . آنها از مشاهده به هنگام یادگیری سود می برند ( امینی و همکاران ، 1390 ) نیرومندترین جهت گیری افراد واگرا ، تخیل قوی ( قوة تصور بالا ) و آگاهی از ارزش ها و معانی است که در دیدن موقعیت های عینی از چشم اندازهای مختلف عملکرد بهتری دارند ( یزدی ، 1388 ) . همچنین واگراها با ویژگی مشاهده تأملی ، یادگیری از طریق ادراک ، با در نظر گرفتن جنبه های متفاوت موضوع مشخص می شوند (همایونی و همکاران ، 1385). تیپ شخصیتی این افراد درون گرا و احساسی است (mobtakeran.com ، 25/07/1390) . افرادی که از این روش بهره می گیرند ، انسان هایی نوع دوست هستند ( خاکسار بلداجی ، 1384 ). دامنة یادگیری و استدلال زیادی دارند ( قاسمی و همکاران ، 1388 ) .

افراد با سبک واگرا بیشترین توانایی را در دیدن موقعیت های عینی از دیدگاه های مختلف دارند . بر این اساس ، رویکرد آنها به موقعیت ها بیشتر بر مبنای مشاهده تا عمل است . این افراد از موقعیت هایی که مستلزم ایجاد اندیشه های وسیع اند لذت می برند و متمایل به رابطه با دیگران ، هیجانی و دارای قوة تصور بالا ، تولید اندیشه  و تخیل خوبی و احساس قوی هستند ( امامی پور و شمس اسفندآباد ، 1389 ) در حل مسئله بیشتر از یادگیری حسی – شهودی استفاده می کنند ( قاسمی و همکاران ، 1388 ) . این افراد موقعیت هایی را که نیاز به ابزارِ اندیشه های متنوع دارند می پسندند و به جاذبه های متنوع فرهنگی و جمع آوری اطلاعات علاقه نشان می دهند ( حسینی نسب و همکاران ، 1385 ) و به دنبال یافتن جواب های گوناگون هستند ، در موقعیت های بارش افکار که با ارائة ایده ها و نظریات جدید همراه است بهتر عمل می کنند و به کارهای گروهی و تعامل با مردم علاقه مند هستند تا اشیاء و از ارتباط با دیگران لذت می برند . این افراد دارای علایق فرهنگی بوده بیش تر به رشته های علوم انسانی همچون تاریخ ، علوم سیاسی ، ادبیات ، جامعه شناسی ، روان شناسی ، مشاوره ، پرستاری ، مدیریت سازمانی ، زبان و هنر گرایش دارند ( احدی و همکاران ، 1388 ) .  در ارتباط با معلم ، رابطة دوستانه و ارتباط نزدیک همراه با احترام و توجه به علائق شخصی و غیر رسمی و همچنین فرصت یافتن برای گفتگو و گوش کردن از طرف معلم را دوست دارند ( همایونی و عبداللهی ، 1382 ) . روش تدریس ترجیحی برای این گروه از فراگیران ، بحث گروهی ( کلباسی و همکاران ، 1387 ) ، بارش افکار و مطالعة موردی است ( احدی و همکاران ، 1388 ) . و در حرفه خود اغلب به کار های هنری و خدمات اجتماعی می پردازند ( mobtakeran.com ، 25/07/1390) .

استفاده از تجربیات شخصی ، نگاه به موقعیت ها از جنبه های گوناگون ، ایجاد ارتباط با حجم وسیعی از اطلاعات ، علاقه به تعاملات اجتماعی ، بحث و کار گروهی ، آگاهی از احساسات و عواطف افراد ، نگاهی کلی به یک تصویر یا موضوع قبل از بررسی اجزای گوناگون آن ، لذت بردن از نظریه ها و عقاید جدید و افکار سازنده و بکر ، علایق فرهنگی و هنری زیاد ، توانایی برای تخیل پردازی ، ارزیابی بوسیلة ملاک های بیرونی ( همایونی و عبداللهی ، 1382 ) .

فراگیرندگانی که سبک یادگیری آنها واگرا است، میتوانند از طریق تجربه کردن و نگاه کردن دقیق یاد بگیرند. توانائی آنها نگاه کردن به موقعیت های مختلف از زوایای گوناگون و سازماندهی بعضی از ارتباطات به عنوان یک کلیت معنی دار است . همچنین افراد دارای این سبک در آموزش از راه دور نسبت به دارندگان سه سبک دیگر از نمرات بالاتری برخورداراند ( معیاری و همکاران ، 1388 ) . آنها موقعیت های عینـی را از زوایای مختلف می بینند ( سیف ، 1389 ). رویکرد آنان نسبت به موقعیت ها ، مشاهده کردن است تا عمل کردن . این افراد موقعیت هایی را که نیاز به ابراز اندیشه های متنوع دارند می پسندند و به جاذبه های متنوع فرهنگی و جمع آوری اطلاعات علاقه نشان می دهند . از آنجا که این افراد قادر به تولید اندیشه های گوناگون هستند سبک آنها را واگرا می نامند . به طور کلی ، افراد دارای سبک واگرا از قدرت تخیل و احساس برخوردارند ، و این ویژگی ها برای موفقیت در فعالیت های هنری ، فرهنگی و امور تفریحی مفیدند ( سیف ، 1380 ) و توانایی خلاقیت و نوآوری آنها زیاد است ( خاکسار بلداجی ، 1384 ). بطوری که می توان گفت ، تفکر واگرا هماهنگ با مفهوم خلاقیت است ( فونتانا ، 1385 ) .


نقل از : http://jafarhashemlou.blogfa.com

سبک یادگیری انطباق یابنده یا انطباق گرا ( همگون گرد ، سازش یافته )

سبک یادگیری انطباق یابنده یا انطباق گرا ( همگون گرد ، سازش یافته ) از ترکیب دو شیوة یادگیری آزمایشگری فعال و تجربة عینی ایجاد می شود . افراد سبک انطباق گرا به کار تجربی تمایل داشته و از راه های مختلف برای رسیدن به هدف استفاده می کنند ( پازارگادی و طهماسبی ، 1389 ) . در افراد با سبک انطباق یابنده انجام دادن کارها و اجرای طرح ها و برنامه ها در اولویت هستند و با تجارب تازه و دست اول درگیر می شوند ( یزدی ، 1388 ) . بنابراین ، احتمالاً از اجرای نقشه هایی که آنها را با تجارب تازه و چالش انگیز درگیر می سازد بسیار لذت می برند و نسبت به افراد دارای سبک های دیگر ، خطرپذیری بیشتری دارند ( امامی پور و شمس اسفندآباد ، 1389 ) . همچنی آنها برای کسب اطلاعات یا حل مسائل اغلب به دیگران متکی هستند تا تحلیل های خود ( قاسمی و همکاران ، 1388 ) و در حل مسائـل به جـای تکیه بر تحلیـل های فنـی خـود بیش تر سعی می کنند از اطلاعـاتی که از دیگران کسب می نمایند استفاده کنند . ارتباط آنها با دیگران با ملایمت و ملاطفت می باشد ( احدی و همکاران ، 1388 ) به آسانی از عهدة تقاضاهای محیطی خاص بر می آیند و به سرعت خود را با شرایط جدید سازگار می کنند ( خاکسار بلداجی ، 1384 ) و سبب نـامیدن این سبک به انطبـاق یـابنده آن است که افـراد دارای این سبک در انطبـاق یافتن با موقعیت های جدید توانا هستند ( سیف ، 1380 ) . شایان ذکر است که سبک انطباق یابنده در انجام دادن مشاغل فعال نظیر بازاریابی و فروشندگی مؤثر است ( امامی پور و شمس اسفندآباد ، 1389 ) . طبق خصوصیاتی که هالند در نظریة تصمیم گیری شغلی خود بیان کرده است انطباقی ها ، شهودی ، حساس ، مبتکر ، خیالپرداز و غیر عملی هستند ( یزدی ، 1388 ) . این افراد بیشتر از آنکه به تحلیل های منطقی بپردازند ، امور محسوس را ترجیح می دهند ( حسینی نسب و همکاران ، 1385 ) . بیشترین توانایی این گروه، کارکردن با اشیاء و کسب تجربیات جدید در حین انجام فعالیت میباشد ( معیاری و همکاران ، 1388 ) . تیپ شخصیتی این افراد برون گرا و حسی است ( mobtakeran.com ، 25/07/1390) .

افراد برخوردار از این سبک از طریق احساس کردن واقعیات و عمل کردن می آموزند ( احدی و همکاران ، 1388 ) ، حیطه های عمل را ترجیح می دهند و مسائل را به طور شهودی حل می کنند و بیشتر به نظریات افراد توجه دارند تا نظریات خود . بیشتر به کارهای عملی دارای تحرک علاقمندند و از تجارب چالش انگیز لذت می برند و در ارتباطات اجتماعی از مهارت بیشتری برخوردار بوده و قدرت انطباق پذیری بالایی دارند ( امینی و همکاران ، 1390 ) .

در ارتباط با معلم ، افراد انطباق یابنده ، ارتباط همراه با اعتماد ، تشویق ، شخصی ، صمیمیت ، حمیتی ، غیر کلیشه ای را ترجیح می دهند و معلم را به عنوان یک فرد کمک کننده و منبع اطلاعات می دانند ( همایونی و عبداللهی ، 1382 ) . در یادگیری های رسمی ترجیح می دهند با افرادی کار کنند که به آنها تکلیف بدهد ، هدف برایشان تعیین کند و در محیط کار کنند ( احدی و همکاران ، 1388 ). روش تدریس ترجیحی برای انطباق یابنده ها ، ایفای نقش و شبیه سازی رایانه ای می باشد ( کلباسی و همکاران ، 1387 ). افراد انطباق یابنده با ویژگی عینی ، بحث گروهی ، علاقه به همراهی با همسالان ، علاقة خرید و فروش ، معامله و بازاریابی ، آموزش ، ارتباطات ، پرستاری ، علوم انسانی و هنر مشخص می شوند ( همایونی و همکاران ، 1385 ). در حرفه خود اغلب به کار های فروش، بازرگانی و آموزش می پردازند (mobtakeran.com، 25/07/1390).

بررسی و آزمون کردن تجربه ها ، انعطاف پذیری زیاد ، لذت بردن از تغییر و دگرگونی ، علائق گسترده در زمینه های گوناگون ، تمایل به خطرپذیری ، علاقه به جنبه های پنهان و هیجان انگیز موضوع ، علاقه به بودن با افراد و یادگیری از آنها و همچنین کمک گرفتن از آنها در مواقع لزوم ، پذیرش جواب صحیح بدون اینکه دلیل منطقی آن را سئوال کنند ، تمایل به دیدن کل یک موضوع قبل از بررسی جنبه های گوناگون و جزئیات ، علاقه به چیزهایی که انگیزه ها و تمایلات آنها را بر می انگیزد تا از واکنش های غریزی خود استفاده کنند ، مطالعة موردی ، تقلید ، بحث در گروه های کوچک ، تمایل به یادگیری تجربیات جدید . به این دلیل افراد سازش یافته نامیده می شوند که سریع با موقعیت ها و افراد جدید سازش می یابند . این افراد در زمینه های مدیریتی ، خرید و فروش و تجارت موفقیت خوبی بدست می آورند ( همایونی و عبداللهی ، 1382 ) .

کریر ، ویلیامز و دالگارد در 1988 ، دریافتند که دانش آموزان با سبک های یادگیری گوناگون ترجیحات گوناگونی را برای یادگیری و یادداشت برداری استفاده می کنند . دانش آموزان عینی تر ( واگرا و انطباق یابنده ) تمرین جدی برای یادداشت برداری انجام نمی دهند در حالیکه دانش آموزان تجزیه-تحلیل نگر (همگرا و جذب کننده) اطلاعات را مو به مو از سخنرانی ها و بحث ها یادداشت برداری می کنند ( همایونی و عبداللهی ، 1382 ) .

به اعتقاد کلب همه افراد یاد می گیرند ولی با سبک های متفاوت . در بین هم کلاسی های شما برخی هستند که بلافاصله بعد از توضیح معلم درس را فرا می گیرند که این افراد اغلب سبک یادگیری شان جذب کننده است . برخی دیگر از هم کلاسی هایتان  هستند که مطلب را کمی دیرتر یاد می گیرند و یا اصلاً سر کلاس یاد نمی گیرند، این بدان معنی نیست این افراد هوش کمتری دارند و نمی توانند یاد بگیرند بلکه سبک یادگیر شان متفاوت است و ممکن است واگرا، هم گرا یا انطباق یابنده باشد. تغییر شیوه تدریس از حالت سخنرانی صرف به استفاده از ابزارهای مدرن آموزشی مانند پاور پونت و فیلم های آموزشی، استفاده از روش بحث گروهی و انجام فعالیت های عملی در حین تدریس می تواند باعث یادگیری اکثر بچه ها و افزایش انگیزه آنان شود. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برخی از بچه ها هستند که با هیچ یک از این روش ها در کلاس یاد نمی گیرند و باید خودشان در یک محیط دیگر مثل منزل درس را یاد بگیرند ( mobtakeran.com ، 25/07/1390) .


نقل از : http://jafarhashemlou.blogfa.com